I en matburk från Semper

Vi både lagar egen mat och ger Selma burkmat. I förra veckan när jag satt och matade henne med Sempers skärgårdsgryta med lax, tyckte jag att hon fepplade ganska mycket med en tugga. Jag trodde att hon kanske sög på en morotsbit eller liknande och det var efter en liten liten stund som jag tyckte att det började bli märkligt. Jag öppnade munnen på henne för att se efter och finner denna stora flisa. Den var sylvass!

Då jäklar blev det fart på mig, jag tog ut den och började granska vad fasiken det var för något. Slängde hennes mat och var ganska skärrad av tanken på vad som hade kunnat hända om Selma försökt svälja den. Det är en väldigt stor bit för att vara i en liten barnmun och ärligt talat vet jag inte vart mina egna tankar var, när jag lyckades missa den på skeden. Dåligt samvete! (Jag behöver nog inte säga hur noga jag granskar maten innan jag stoppar den i munnen på Selma nu).
 
Jag kontaktade Semper och måste ärligt talat säga att jag är lite besviken på bemötandet. Dom gav mig visserligen en ursäkt och skrev att "det skall inte ligga i vår mat såklart", men sedan låg fokus och det kom en lång utläggning på vad det är för något. Jag skulle skicka in biten till dom och dom får dubbelkolla om det är en "förvedad morot eller palsternacka!?" eller om det är något annat. Det ser precis ut och känns exakt som en träflisa, men det kan det tydligen bli om man plockat dom för sent.  Hur som helst så är inte det speciellt viktigt för mig. Faktum är att jag driter i vad det är för något - det viktiga är att det aldrig någonsin skall ligga något sådant i en barnmatsburk! Det ÄR ju livsfarligt! Någon ersättning erbjöd dom inte och inte heller skickade dom med någon kupong till en ny burk i kuvertet med det jag skall använda för att skicka tillbaka lock och innehåll till dom. Egentligen bryr jag mig inte om det, det är mest en principsak. Och kanske tänker jag på det viset i.o.m. att Semper överlag verkade enormt obrydda. Synd! För vi har varit storshoppare av det märket tidigare..
 
Vill bara varna lite med detta inlägg också, att kolla extra noga i barnmatsburkarna, oavsett märke : )
 
 
50
Tommy

livsfarligt kör all mat i en mixer innan nästa gång :(

Svar: Jag vet.. Fruktansvärt :( Nä, jag granskar och skrapar i maten med skeden flera gånger istället för att mixa. Då vet jag att det inte är några farligheter i.
Linda Blom

Emma - Mamma till lilla Ella

Usch det är så obehagligt. Fy skäms Semper och tack och lov att inget hände lilla Selma!

Sandra

Valde faktiskt att köpa nestle burkmat efter de jag läst på din instagram. Inte första gånger man hör om

Johanna

Usch, vad bra att du skriver om din upptäckt. Så man kommer ihåg att vara extra vaksam. Vi köper mest Hipp, eftersom jagvill ge så mkt ekologiskt som möjligt. Semper har ju också sin eco, så det köper vi också, men dåligt av dem att vara så nonchalanta. Trist. Ska komma ihåg att kolla lite noggrannare hädanefter, det är väl det som är baksidan med köpesmaten, man vet inte exakt vad som kan dölja sig i burkarna :( men pga tidsbrist så är det ändå bra att det finns tycker jag. Tror ju att maten ändå är bra. Tur att din dotter inte svalde föremålet. Tack för en bra blogg!

Eva

Hoppas att detta uppmärksammas lite mer i och med att du har skrivit om det i bloggen. Jag tycker det är jätteläskigt! Köper aldrig Sempers barnmat själv utan alltid Hipp, men det skulle säkert kunna hända i vilken barnmatsburk som helst..

mariekarolina

Usch, har hört fler som har hittat olämpliga saker i barnmatsburkar. Jag tyckte det var jättesmidigt att köpa till dottern när hon var liten, speciellt med tanke på att det fanns i princip överallt. Men till nästa barn kommer jag undvika färdig barnmat så mycket som möjligt, och semper kommer jag aldrig köpa igen.

Tråkigt att dom inte inser att det räcker med ett dåligt bemötande till en kund för att få ett allmänt dåligt rykte.

sara

Men fy vad hemskt bemötande!! Vilka idioter.. Har du kontaktat aftonbladet/media? Min vän hittade en glasbit i en barnmatsburk från semper! detta måste ju få ett slut! är ju livafarligt att ge barnen! :(

Emely - mamma till Casper

Skandal av Semper! Fruktansvärt dåligt. Gör ett stort inlägg om det på facebook eller någon annan sida så det delas och sprids så kanske de får upp ögonen och kan kontrollera maten innan de förpackar den. Det viktigaste i allt elände var ju ändå att Selma klarade sig utan skador!

Anette

Testa att kontakta någon tidning? Aftonbladet eller liknande. Om inte annat så kommer företaget att få skämmas ordentligt.

Karin - mamma till Ella 130813

Men fy så obehagligt!! :( tur att du upptäckte det i tid iallafall och att Selma inte hann svälja ner! Huvva! Tråkigt med ett så dåligt bemötande av Semper :/

Johanna

Har liknade erfarenhet från Semper. Nästintill arrogant bemötande. Köper inte det märket längre. Konsumentmakt.

Sandra

Fruktansvärt! Hört en massa dåligt om semper och efter detta lär de inte bli mycket av deras varor här hemma..

Mia ☆

Fy, vad hemskt! Och vilket nonchalant bemötande ändå. Nej, Semper kommer jag inte att köpa till bebis när hon kommer. Det är ju tyvärr inte första gången man hör dåliga saker om deras barnprodukter.

Malin

Hur kan dom INTE erbjuda ersättning?! Det är för mig ofattbart! Är dom inte rädda om sitt rykte? Visst, detta kan säkert förekomma i vilket livsmedel som helst, med lite otur. MEN hur dom då hanterar det hela är otroligt viktigt! Hade du fått en ordentlig ursäkt och kompensation så hade du säkert mått lite bättre och hade således berättat om vilket fint bemötande du fick. Otroligt oproffsigt av dom!

Vad skönt att det gick bra för lilla Selma! ♡

michaela- mamma till tre 💗

så himla otäck alltså. och att de inte bryr sig mer?! det borde väl vara högsta prioritet för dem att deras produkter inte är farliga för barnen?

Svar: Jag tycker också det! Högsta prioritet t.o.m.! : )
Linda Blom

Ida

Usch, inte bara är den stor och farlig för ett litet barn, det är ju skitäckligt när det hamnar konstiga saker i maten. Lyckades köpa en kroppkaka med ett riktigt långt inbakat hårstrå i ganska nyligen. Jag ringde fabriken och fick prata med deras VD som bad så hemskt mycket om ursäkt även om han ville pointera att de bakas för hand och det är omöjligt att eliminera den mänskliga faktorn. Men jag fick ersättning, till och med några kronor extra och behövde aldrig skicka in någonting alls. Jag tror att de största ledande företagen inom olika varor som exempelvis Semper är för självsäkra och tycker inte att den enskilda kunden är värd att lägga sin energi på. Tråkigt tycker jag.

Svar: Jag tror också det. Vi är liksom bara några gnälliga kunder i mängden. Otroligt trist :/
Linda Blom

Linda

Jag har inte handlat något av Semper eftersom deras mat innehåller mest arsenik av alla märken samt att de ger dålig service och helt enkelt inte är i klass med Hipp och Nestlé. Har hört mycket negativt av dem från andra. Har inte gett min son en enda köpt burk mat under hela hans uppväxt, 13 månader hittills. Ska jag köpa blir det Nestlé eller Semper.

Svar: Var syftet med denna kommentar menad att se ned lite på mig som köpt Semper tidigare och höja dig själv för att du bara lagar egen mat? Eller har jag tolkat den helt fel? Det var inte ett ord om incidenten i sig eller att det var tur att det gick bra med Selma menar jag :)
Linda Blom

Annster

Hemskt!
Vilken tur att du uppmärksammade det.
Oseriöst av ett så stort företag att inte hantera situationen på ett bättre sätt.

Therese

Fy vad hemskt! Tur att fdet gick bra! Nu känns det ännu bättre att jag har som regel att min dotter aldrig ska få en endaste burk. Det är ju ändå så sjukt lätt att göra egen, både mat, fruktpure'er och gröt :) OBS, jag ser såklart inte ner på människor som köper färdig mat till sina barn & till sig själv för den delen.. :) alla prioriterar ju olika, så jag inte trampar någon på tårna!

Svar: Håller med om att det är enkelt! Speciellt när Selma ibland får det i själva äter, men undviker salt i. Men burkmat är för mig ett väldigt bra alternativ, speciellt för oss som näst intill alltid är på språng : )
Linda Blom

Nathalie

Tycker inte du ska känna dig skyldig för att hon fick den i munnen! Inte ska man väl behöva sitta och genomsöka maten för faror, speciellt inte barnmat, riktigt kasst att sådant händer och att du dessutom inte fick ersättning, speciellt du som bloggare har möjlighet att nå ut till många och det ger dem bara dålig reklam vilket de gott kan få!

G I N A ~

nej fy vad läskigt! :( tur att du hann se den.
Gillar den rosa prickiga matlådan, sjukt fin!

Konsumentkontakt Semper

Hej Linda
Vad tråkigt att du inte är nöjd med vårt bemötande på konsumentkontakt, vi beklagar det.
Som vi skrev till dig i vår mejlkorrespondens så är händelseförloppet så att vi skickar ut svarskuvert för att ta in föremålet. För oss är det viktigt att ta reda på vad det är för något du hittat i barnmaten så att vi kan vidta nödvändiga åtgärder. När vi får kuvertet och föremål i retur ger vi det till vår kvalitetsavdelning som analyserar föremålet. Så fort vi får besked från dem återkopplar vi till dig med brevsvar, och ersättning. Dessvärre har vi i skrivande stund inte fått svarskuvertet med föremålet i retur från dig men förhoppningsvis kommer det till oss imorgon så vi kan påbörja analysen.
Önskar dig en härlig helg.
Catharina
Konsumentkontakt Semper

Svar: Hej Catharina!Jag måste bara klargöra att den enda som skrevs till mig i mailet var, förutom en "beklagan om vad som hänt", att ni vill få in objektet tillsammans med locket för att identifiera den och återkomma till mig med svar på vad det var. Det var inte tal om någon ersättning och ingenting som nämndes.

Som jag skrev till er samt i detta inlägg, är detta helt oacceptabelt att det inträffar och att jag fullkomligt struntar i vad det är för någonting. Det är inte viktigt för mig att veta om det är en riktig träflisa eller en förvedad morot eller palsternacka, och därför blev jag besviken på att hela ert svar hade fokus på att förklara vad det kunde vara, vad som kan hända med rotfrukter samt att jag skulle skicka in den för att "säkerhetsställa" om det var vad som antogs utefter bilden. Nu förstår jag att det kan vara bra för er att veta vad det kan vara, för att försöka undvika framöver. Men för en kund där skadan redan är skedd, hade man önskat ett mer innehållsrikt och personligt mail än att få känna sig som "en av alla andra gnälliga kunder". Kanske ser jag annorlunda på detta själv då jag är företagare och så mån om att mina kunder skall vara nöjda. Ersättning är det minsta jag erbjuder. Hoppas du förstår hur jag menar och tack för att du skrev här i bloggen.
Linda Blom

Malin-Mamma och Änglamamma

Åå usch vad hemskt. Vilken tur att det gick bra med Semla!
Tack för att du skriver om det!
Kram!

Michelle - mamma till Leona

Jag håller med ovanstående, inte ska du känna skuld över att hon har fått den i munnen. Man förväntar sig ju inte att det ska vara en träflisa i barnens mat heller. Förstår heller inte hur dom kan reagera sådär, klart du skall få något tillbaka även fast hon inte svalde den. Tur i oturen. Kram

Matilda

Vi fick en väldigt stor skinkbit (med kant kvar) i vår 6 månadersmat som ska vara helt puré för ett par veckor sedan i en semperburk. Det gjorde att jag kände mig rätt nöjd med valet att byta till Hipp som vi gjort i och med vår tvåa.

Kasst bemötande då fått, men bra att du står på dig! Tur att S inte hann svälja!

Moa

Usch vad hemskt, och vilken TUR att det gick bra!
Förstår din frustration över att det kan hända, men måste ändå säga att jag tycker att det låter vettigt att semper är angelägna om att ta reda på VAD det är. Annars är det ju svårt att spåra och se vart i produktionen det brustit, vilket naturligtvis är väldigt viktigt att det görs! Hoppas att ärendet löser sig, och bra att du uppmuntrar till extra försiktighet. VIlken ju också är hemskt att man ska behöva göra..

Svar: Absolut! : ) Vet inte om du såg min kommentar till Semper här ovan? Klart det är super att dom vill ta reda på vad det är för att i framtiden försöka förhindra upprepning. Men för mig där det redan hänt hade jag önskat ett lite mer personligt bemötande på något vis : )
Linda Blom

Emma

Ett sådant bemötande kan lätt få mig att sluta handla deras saker! Brukar handla Hipp eftersom det är ekologiskt men även ibland Semper, kommer dock aldrig hända igen! Fy skäms semper för dåligt kundmottagande!!

Helena

Vad besviken jag blir! Vi köper allt från Semper för jag tycker det känns som man kan lita på dem. Men tydligen inte :(

Jag jobbar med reklamationer dagligen på ett stoooort företag (dock mammaledig nu) och jag tycker och hoppas definitivt att du ska gå vidare med det här! Borde man inte kunna få ersättning för sveda och värk?
Tänkte iallafall säg att när man jobbar med kunder så som jag gör så lär man sig mycket om hur man ska göra i sådana här situationer. Du ska be att få prata med någon "högre upp" för de ska inte få behandla dig på ett sådant nonchalant sätt.
Hos oss får sådana här kunder ersättning i form av pengar!

Tur det inte hände något allvarligt!

Jonna

åh fy. Kommer nog att göra egen mat till min lilla tjej när hon börjar med mat.
Tur att det gick bra och att du uptäckte den i tid usch.
Trist bemötande du fick

Anonym

Livsfarligt är de nog inte , den smälter nog ganska bra i magen :) men kanske jäkligt farligt att sätta i halsen... Semper borde ge dej en jäkla bra ersättning tycker jag, och sluta ha trä i sin mat. Ingen vidare bra näring i de inte :)
Kram på er fina !

Svar: Precis det jag menar! Att just sätta den i halsen kan innebära livsfara : (
Linda Blom

Malin

Usch så obehagligt! Köp hipp framöver. Det är iaf ekologiskt :)

Malin

Usch så obehagligt! Köp hipp framöver. Det är iaf ekologiskt :)

Linda-Pauline

Dååååligt semper! Hoppas de ändrar sig och ger er en bra ersättning!

Hanna - Mode, smycken och min vardag

Men fy vilket tråkigt bemötande!

marycaroline.blogg.se

Men FY! Tänk om det faktiskt hade hänt någonting :( Själv köper jag inte burkmat speciellt ofta längre. Men jag köper alltid Semper när det händer och just den här sorten, Skärgårdsgryta med lax, är min dotters favorit! (Och vi kör alltid med Sempers gröt). Även om det inte spelar någon roll VAD som låg i burken undrar man ju ändå. Men det är helt rätt, vassa saker ska inte ligga där i oavsett om det inte hör hemma där från början eller om det ursprungligen är ett livsmedel (vilket för mig låter helt obegripligt att det skulle vara det). Oavsett vass sak kan det skada ett barns mun och hals eller mage eller tarmar :( Man kunde verkligen ha väntat sig ett bättre bemötande. Ska bli intressant att se vad du får för respons när de har undersökt detta, om du går vidare med det i bloggen sen förstås :)

Emma

till er som skriver att ni gör egen mat, de är lättast OSV. De är för att erat barn äter de :) mitt barn åt inget annat när han var bebis utan bara burkmat eller gröt, eller välling då. Men detta har inte hänt bara med Semper, för ett tag sen hade Nestle varningar att deras fruktpåse innehöll nåt skit. Semper är väldigt bra, min son dricker deras välling å han älskar den. Jag drack Semper välling som barn jag med, detta är bara ett misstag som hänt å de ska inte få hända, men saker händer. Å då är de väl bra att du får ersättning å att dom tar reda på vad flisan var så att de inte ska hända igen. Tycker inte man ska klaga på själva Semper för du kan lika gärna hitta en råtta i salladen köpt på ICA

Msz

Usch och fy vad hemskt.. är ju inte första gången det har hittats olika saker i barnmatsburkar.. skrämmande! Tycker också att det var både ett tråkigt och konstigt bemötande som de gav dig. Men tur att Selma klarade sig oskadd och att allt gick bra! :))

Kazinka

Vad bra att de svarade här i alla fall och de skriver ju att du ska få ersättning. Så det kommer väl när du skickat in till dem :-)

Svar: Mm : ) Men jag är inte intresserad av någon ersättning egentligen. Ser bara utifrån mig själv som företagare som skulle erbjuda det direkt!
Linda Blom

Johanna Niklasson

Det är ju inte klokt! Inget mer Semper för vår lilla tjej med andra ord. Hur kan man dela dina inlägg vidare direkt från bloggen. T.ex. en dela-knapp till Facebook? /Johanna

Svar: Du kan klicka på "direktlänk" så får du kopiera länken ovan och dela. Finns tyvärr inget smidigare sätt : ( KRAM och tack för att du vill göra det!
Linda Blom

Sandra Katarina, 25 årig tvåbarnsmamma!

Undrar om dom ens är medveten om att det kunde kostat ditt barns liv!? Fy vad hemskt. Jag blir verkligen upprörd av detta. Vågar inte köpa sempers barnmat längre :/ Om jag var du skulle jag själv sicka iväg den på analys så man får veta svart på vitt VAD det är. För det ska inte höra hemma i barnmat iaf :S

Josefine

FY av semper!! Vilket dåligt bemötande. Om jag hade jobbat i konsumentkontakt hade jag fått sån ångest om jag hade sett vad Selma nästan hade fått i sin lilla mage! Och gjort allt vad jag kunnat för att gottgöra. Kan dom ens föreställa sig vad som kunde hänt? Nej, ersättning och en rejäl ursäkt via telefon är på sin plats!!

Emily

Oj vad du överreagerar. Varför inte bara skicka in den när de ber om det? Ganska själviskt. Då hade du fått din ersättning och ursäkt. Tycker att det var extremt trevligt av dem att skriva på din blogg och så är du bara spydig. Not nice.

Svar: Fast du har ju inte läst mailen mig och Semper emellan? :) Tycker absolut inte att jag överreagerar, med tanke på hur farligt det är. Jag har skickat in den dessutom och någon ersättning vill jag, som jag skrev i inlägget, inte ha :)
Linda Blom

Amandaland

Verkligen vidrigt! Ren tur att hon inte hann svälja den.

Malin

Semper är urkass på ev kompensation. OM du över huvud taget får respons. Det är märkligt hur ett sånt företag bryr sig så lite om sina kunder. Har vart i lite samma sist själv. Fick inte ens svar!

Ilva

Hej Linda! För bara någon månad sedan hände det samma sak för oss, hittade ganska stor plastliknade bit i Sempers Krämig laxpasta,då fick jag svar att det var förhårdnad ost bit! Men dom tog inte bort den produkten från hyllor;(fick 200 kr som ersättning att köpa nya Semper profukter, vilket skämt! Kommer dom att vänta tills nån barn kvävs för att ta det på allvar undrar jag...från den dagen började jag laga all mat själv till lillen då vet jag vad den innehåller!

Konsumentkontakt Semper

Det är jättetråkigt att höra att ni inte tycker att vi tar våra konsumenter på allvar. En reklamation som Lindas ser vi mycket allvarligt på! Det är inte acceptabelt. Därför är vårt fokus i första hand att ingen kommer till skada och sedan om vi kan hitta fel i produktionen. När ärendet är avslutat så ersätter vi alltid, lite olika mycket från fall till fall. Men det är svårt att värdera hur mycket en obehaglig upplevelse ”är värd”. Så givetvis ska man få ersättning, men ännu viktigar är att vi har produkter som ni ska kunna känna er trygga med!
Malin - Vårt mål är att svara på en reklamation samma dag vi blir kontaktade. Om du inte fått svar, så hör gärna av dig till oss igen för då måste det skett ett misstag!
Vänliga hälsningar
Malin / Semper Konsumentkontakt

Manella

Usch vad hemskt och är glad det inte hände Selma något. Kommer inte använda Sempers mat efter att ha läst detta. Inte en chans. Jag vill ändå laga så mycket mat jag bara kan åt min son, men ibland blir det burk för det är inte alltid man hinner eller orka laga mat. Men efter detta kommer jag vara extremt nogrann med vad som finns i maten på skeden.

Sanna

Har varit med om samma sak. Men då låg det små plastbitar i Sempers barnmatsburk. Dom kom för att hämta upp burken, riktigt otrevliga fick ingenting förutom 2 kepsar med deras logga på, vet inte om man ska skratta eller gråta, inte ens en ursäkt.

madde

Var med om samma sak, fast en BLÅ plastbit på 1,5 cm!! Dock var detta nestle, och nåon fruktpuré.. Fick checkar på 150:- att handla mera nestle för det, men fick inte veta vad det var eller hur det kom dit..

Mia

Hej ! Du känner inte mig men såg att även ditt barn råkat ut för Sempers slarveri! Min dotter fick andnöd här hemma efter en plast/gummi bit i maten! Jag kommer gå vidare med detta och undrar om du har kvar bild på de som fanns i din mat? Då jag vill få kontakt med så många som möjligt så de blir ett stopp på de!vänligen hör av dig på min mail. Mvh Mia