Riskettan och halkbanan?
RISKETTAN: En teoretisk utbildning på ca. 3 timmar som handlar om trötthet, droger och alkohol i trafiken. Detta är ett relativt nytt moment (tillkom april 2009) och är enligt mig en grymt vettig del. Varför har den inte funnits tidigare? Trötthet och alkohol är så vanligt i trafiken så det var väldigt bra att få lite statistik, information och därmed lära sig en hel del saker som man kanske blundat lite för innan. I utbildningen ingår även en del värderings och diskussions-frågor och därför går dessa timmar väldigt fort. Du sitter inte bara och lyssnar, utan får vara med och delta aktivt i diverse moment.
HALKBANAN(risktvåan): En praktisk del av riskutbildningen. I detta moment är det meningen att du skall få lära dig samt känna på hur olika väglag, hastigheter, ABS-broms/ej ABS-broms, dåliga däck o.s.v. påverkar din körning. Det man får göra är att köra på olika väglag, torr raksträcka, halkig raksträcka samt en halkig s-kurva i olika hastigheter - alltifrån 30km/h till 70km/h. Vissa gånger skall du tvärnita, andra gånger skall du försöka styra dig igenom en sladd. Jag kan säga att man får en hel del spinn på bilen i vissa moment och det kan ibland killa lite i magen, men det är lärorikt! Det är otroligt stor skillnad med och utan ABS-bromsar också kan jag säga er, utan låser sig styrningen och med har du fortfarande möjlighet att just styra bilen. Det här var grymt och jag skulle lätt göra om det om jag fick möjligheten. Sedan var det skönt att sitta helt själv i en bil och köra också, haha : ) Ledaren håller kontakt via en walkie talkie och guidar en genom de olika momenten, eller snarare informerar innan själva momentet. Sedan fick vi även ett par uppgifter utan iformation, som vi skulle försöka lösa själva.
Bilder på bilarna och halkbanan jag var på idag (Grums, Värmlan);
det du kallar halkbanan heter ju risktvåan! :)